MENU

AI skabt kampagne skal få flere til at tage stilling til organdonation

I marts måned blev Organdonationsforeningen kontaktet af Nikolaj Lykke Viborg, som på LinkedIn beskriver sig selv således: “Astorfysikeren, der faldt i gryden med marketing“.

Nikolaj, som oprindeligt er uddannet astrofysiker, men har slået sig på marketing, har skabt en annonce vha. kunstig intelligens (AI), som skal få flere danskere til at tage stilling til organdonation. Derfor tog han kontakt til Organdoantionsforeningen for at høre, om vi ville være afsender på annnoncen og hjælpe med at dele den på vores sociale medier?

Efter at have set annoncen, var foreningens bestyrelse enige om, at Nikolaj har udarbejdet en ekstrem simpel, flot, smag- og effekfuldt annonce, som har stop-effekt og som giver stof til eftertanke. Svaret var derfor “ja” til samarbejdet.

Finalist til Piccolo Prisen 2025

At annoncen kan noget ganske særligt, har juryen ved dette års Piccolo Pris også lagt mærke til. Annocen er derfor kommet med i finalen blandt dette års top 10 bedste og mest kreative annoncer til printmediet.

1,3 millioner eksponeringer

Som nomineret til Piccolo Prisen 2025, bliver Nikolajs annonce bragt i maj måneds udgaver af DBS’ rejsemagasin Ud&Se, som er et af Danmarks størte magasiner, og i Samvirke, som er Danmarks mest , som er Danmarks største og mest læste månedsmagasin med et oplag på 300.000 eksemplarer.

I annocen, som du kan se herunder, er der en QR-kode, som kan scannes med kameraet på en smartphone, og som fungrer som genvej til en landingsside, hvor læseren kan tilegne sig viden om organdonation, og få gjort op med eventuelle foredomme – inden man klikke sig videre til Donorregistret, hvor man kan registere sin holdning til organdonation.

Flere AI annoncer på vej

Udover den omtalte artikel, har Nikolaj Lykke Viborg udarbejdet yderligere 3 annoncer vha. AI. Organdonationsforeningen deler en ny annonce i starten af hver uge i maj måned 2025.

Annoncerne bliver også lagt her på siden i takt med at de offentliggøres på foreningens sociale medier.

Hjælp os med at dele annoncerne

Organdonationsforneingen takker Nikolaj Lykke Viborg for de flotte kreative annoncer og for at række ud til os, så vi sammen kan sætte fokus på organdonation og få flere danskere tager stilling.

Vi glæder os til at bringe de 4 annoncer i maj måned 2025 og håber, at du vil følge med på Facebook, Instamgram og LinkeIn – hvor du kan hjælpe med at dele annoncerne med din familier, venner og netværk.

Nikolaj Lykke Viborgs tanker om annoncen

“Jeg ville gerne lave en annonce der vedrører os alle sammen og som ikke blot havde til hensigt at få folk til at købe noget, de ikke havde brug for. Jeg ville lave en annonce der, hvis den blev udvalgt, havde mulighed for at gøre en positiv forskel for en gangs skyld. Valget faldt på organdonation, da det er en vigtig sag, der vedrører os alle og som vi alle bør tage stilling til.

Det var samtidig en kreativ udfordring at se hvordan jeg visuelt kunne vise det på en simpel, men stadig rammend emåde, som jo er det der kendetegner de allerbedste printannoncer.