MENU

Generalforsamling 2025

Vi glæder os til at se foreningens medlemmer til Organdonation - ja tak's Generalforsamling onsdag 26. marts 2025.

Som medlem af patientforeningen Organdonation – ja tak! kan du deltage både fysisk eller online i foreningens årlige Generalforsamling, som afholdes onsdag 26. marts 2025, fra kl. 17.00, hos Haaning Collection, Smørmosevej 16, 2880 Bagsværd.

Efter Generalforsamling er der fællesspisning, hvor foreningen byder på en burger og sodavand, og bagefter er der gratis entré til Haaning Collection bilmuseum.

PROGRAM
17.00 – Generalforsamling
18.00 – Fællesspisning
18.30 – Adgang til Haaning Collection

Bemærk at bilmuseet først lukker kl. 21.00 om onsdagen.

Dagsorden

1. Velkommen
2. Valg af dirigent, referent og stemmetæller
3. Bestyrelsens beretning om foreningens arbejde i det forgangne år
4. Fremlæggelse af årsrapport til godkendelse
   
5. Valg af medlemmer til bestyrelsen
Der afholdes valg til bestyrelsen hvert år. Bestyrelsens medlemmer sidder i perioder på 2 år. Herunder ses alle bestyrelsens medlemmer.
   
  Bestyrelsesmedlemmer som ikke er på valg
Mads Peter Veiby
   
  Bestyrelsesmedlemmer som er på valg
• Anita Lindgreen Bogh (Ønsker genvalg)
Britt Bager (Ønsker genvalg)
Lasse Heidelbach (Ønsker genvalg)
Karen Simonsen (Nyvalg)
Nikolas Skjold Németh (Nyvalg)
   
  Bestyrelsesmedlemmer som ikke ønsker genvalg
• Per Wittenhagen
Dorte Mathiasen
• Bettina Bruun-Jensen
   
6.  Valg af revisor
7.  Godkendelse af kontingent
8.  Eventuelle forslag fra bestyrelsen eller medlemmer
9.  Eventuelt

Tilmelding

Du tilmelder dig Generalforsamlingen ved at udfylde formularen herunder. Sidste frist for tilmelding er onsdag 12. marts 2025.

Deltager du ved fysisk fremmøde, er du velkommen til at invitere din ægtefælle/kæreste og/eller dine børn med til Generalforsamlingen.

Deltager du sammen med din familier er det VIGTIGT, at du oplyser, hvor mange I deltager – og om I ønsker at deltage i fællesspisning samt få gratis entré til Haaning Collection bilmuseum.

    Få dage før, Generalforsamlingen finder sted, modtager du en e-mail med et link som du skal klikke på for at deltage i mødet.

    Mødet bliver afholdt online via mødeplatformen Zoom. Deltager du i mødet via din tablet eller smartphone, kan du med fordel hente appen Zoom på forhånd og deltage i mødet via appen.

    Du kan downloade “Zoom – One Platform to Connect” til dit appel device her i App Store eller til Andriod her via Google Play. Deltager du i mødet via din computer, så kan du se denne vejledning som viser, hvordan du deltager i et Zoom møde.

    Det er en god idé, at du tilslutter dig mødet 2-3 minutter før mødet starter. Her vil du komme i “kø” og automatisk blive lukket ind i mødet, når det går i gang.

    Forslag fra medlemmerne skal sendes på e-mail til sekretariatet mail@organdonation-ja-tak.dk senest onsdag 12. marts 2025.

    Såfremt forslag til vedtægtsændringer skal behandles på Generalforsamlingen, skal forslagets væsentligste indhold angives i indkaldelsen. Forslag til vedtægtsændringer vedtages, hvis 2/3 af stemmerne er for forslaget.

    Alle øvrige forslag vedtages ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed, er formandens stemme afgørende.

    De fremsatte forslag, som skal til afstemning på Generalforsamlingen er listet nederst på siden.

    Mødeberettiget på Generalforsamlingen er alle medlemmer, der har betalt kontingent. Stemmeberettiget på Generalforsamlingen er alle fremmødte medlemmer, der har betalt kontingent og som har været medlem af foreningen i mere end 3 måneder regnet fra tidspunktet for Generalforsamlingens afholdelse. Hvert medlemskab har én stemme. Der kan ikke mødes ved fuldmagt.

    Årsrapporten for 2024 er under udarbejdelse hos vores revisor og den bliver lagt på hjemmesiden, så snart den er færdig sammen med årsberetningen. Du finder patientforeningens årsberetning og regnskab her.

    Patientforeningens overordnede ledelse forestås af bestyrelsen, som består af 7 medlemmer. Du kan møde bestyrelsen her eller læse mere om Organdonation – ja tak! i foreningens vedtægter.

    Forslag til Generalforsamlingen

    Her kan du læse de indkomne forslag fra bestyrelsen og medlemmer, som skal til afstemning på Generalforsamlingen.

    Forslag til vedtægtsændringer

    Foreningens bestyrelse har fremsat nedenstående forslag om tilføjelser til eller ændringer af vedtægterne. Du kan se forslagene herunder…

    Foreningens navn § 1: Ændres fra Organdonation – ja tak! til Organdonationsforeningen. Gennem årene er vi stødt på flere, som tror at Organdonation – ja tak! blot er et slogan eller titlen på en kampagne. Med navneskiftet ønskes at understrege og synliggøre, at vi er en patientforening. Vi er også støt på udfordringer i offentligt regi, hvor det positive ladet navn: Organdonation – ja tak, har vanskeliggjort samarbejdet. Foreningen vil dog bibeholde bomærket fra vores logo (hjertet), så den visuelle forandring bliver så lille som muligt, hvilket er vigtigt, da vi har brugt 10 år på at opbygge et stærkt brand. Det er derfor altafgørende, at vi bevarer genkendeligheden. Sidste, men ikke mindst skal det nævnes, at foreningen fortsat vil bruge “Organdonation – ja tak!” som et slogan på foreningens merchandise og hvor det ellers give mening at anvende det.
       
    Formål § 2: Foreningens formål forbliver det samme, men vi har udspecificeret mere klart, hvem vi er sat i verden for at hjælpe, herunder: børn, unge og voksne med organsvigt og svære transplantationsforløb samt deres pårørende.
       
    Medlemmer § 4.7: Nægtet indmeldelse: Det forslås ændret fra 2/3 til simpelt flertal i bestyrelsen, når det drejer som om nægtet indmeldelse af et medlem.
       
    Medlemmer § 4.8: Eksklusion: Det forslås ændret fra 2/3 til simpelt flertal i bestyrelsen, når det drejer som om eksklusion af et medlem.
       
    Generalforsamling § 6.7: Forslag til Generalforsamlingen: Det forslås ændret, at forslag til vedtægtsændringer, som skal drøftes på Generalforsamlingen, skal indsendes til sekretariatet senest 1. januar.
       
    Generalforsamling § 6.8: Valg af medlemmer til bestyrelsen: Afsnittet om “Valg og genvalg” til bestyrelsen forslås flyttet fra sin tidligere plads under § 7.4, og bliver til §6.8: “Valg af medlemmer til bestyrelsen”. Dette forslås da valg til bestyrelsen hører under Generalforsamlingen, hvor valget finder sted. Det forslås endvidere tilføjes, at max 50% af bestyrelsen kan være på valg, hvert år. Dette for at sikre en naturlig og kontinuerlig udskiftning af bestyrelsen, så erfaringer og kompetencer ikke får afgang fra den ene dag til den anden – og for at sikre, at hele bestyrelsen ikke pludselig udskiftes og overtages af eksterne kræfter, som ønsker at skade eller opløse foreningen. Ydermere foreslås det, at afstemningen til valg af kandidater til bestyrelsen, ændres fra simpelt flertal til 2/3, når medlemmer kan vælges/genvælges til bestyrelsen på Generalforsamlingen.
       
    Bestyrelsen § 7.2: Sammensætning: Det forslås slette fra vedtægterne, at: “Stifteren af foreningen, Lasse Heidelbach, er født medlem af bestyrelsen. Det fødte medlemskab af bestyrelsen udløber ved den ordinære generalforsamling i 2021.” Dette foreslås slette, da datoen for det fødte medlemskab er overskreden, hvilket overflødiggør denne passus står i vedtægterne.
       
    Bestyrelsen § 7.4: Valg & genvalg: Det foreslås at dette afsnit flyttes hen under Generalforsamlingen § 6.8: Valg af medlemmer til bestyrelsen. Forslag til ændringer til dette afsnit står anført oppe under afsnittet: § 6.8: Valg af medlemmer til bestyrelsen:
       
    Regnskab og økonomi § 9.3: Det specificeres at regnskabet skal være tilgængeligt på foreningens hjemmeside. Tidsfristen på de 14 dage er uændret.
       
    Foreningens formue § 11.1: Det foreslås at oprette denne nye paragraf, da foreningen er kommet i besiddelse af et feriehus med dertilhørende inventar, in- og eksteriør, som tilsammen har en stor værdi. For at sikre at feriehuset og andre værdifulde effekter ikke sælges, foreslås det at beslutning om salg af foreningens formue, herunder ejendomme og effekter, som har en værdi på mere end 100.000 kr. kræver, at bestyrelsen enstemmigt beslutter sig for salget. Er der uenighed om salget i bestyrelsen, kan et simpelt flertal i bestyrelsen beslutte, at salget sættes til afstemning på en ordinær eller ekstraordinær Generalforsamling, hvor salget vil kræve, at et flertal på 3/4 af de fremmødte og stemmeberettigede medlemmer, stemmer herfor.  
       
    Opløsning af foreningen § 12.1: Efter anbefaling fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde – foreslås det at gøre det mere besværligt at opløse foreningen. Hvor det i dag kan gøre på en enkelt Generalforsamling, foreslås det at opløsning af foreningen skal behandles på to Generalforsamlinger som afholdes med mindst 30 dage og maksimalt 90 dages mellemrum. Forslaget er kun vedtaget, hvis det på begge Generalforsamlinger opnår et flertal på 3/4. Det er desuden et krav at 3/4 af bestyrelsen har deltaget på begge møder. Opfyldes dette ikke, kan foreningens opløsning ikke gennemføres. I samme ombæring slette §12.2 og §12.3. Skærpelsen af §12 foreslås for at beskytte foreningen mod eksterne kræfter, som måtte ønske at skade foreningen.
       

    Du kan se forslaget til de reviderede vedtægter her…

    Alle rettelser og tilføjelser er markeret med GRØN tekst, imens RØD tekst betyder, at teksten eller afsnittet slettes.

    Øvrige forslag

    Der er ikke fremsat øvrige forslag.
       

    Forslag til Generalforsamlingen

    Her kan du læse de indkomne forslag fra bestyrelsen og medlemmer, som skal til afstemning på Generalforsamlingen.

    Forslag til vedtægtsændringer

    Der er ikke fremsat forslag om tilføjelser til eller ændringer af foreningens vedtægter.

    Øvrige forslag

    Der er ikke fremsat øvrige forslag.